Vitamin E

tt av alla de vitaminer vår kropp behöver för att maskineriet skall fungera är E-vitamin. Detta vitamin kan även kallas för alfatokoferol och det här är ett fettlösligt vitamin. Likt övriga vitaminer har även E-vitamin olika effekter på kroppen och påverkar olika funktioner.

Vitamin E finns i

Det finns flera olika livsmedel som är källor till E-vitamin. För att du ska vara säker på att du får i dig E-vitamin varje dag kan du bland annat intaga vegetabiliska oljor och margarin. Även olika typer av nötter och frön så som exempelvis hasselnötter, solrosfrön, sötmandel, pumpafrön med flera innehåller E-vitamin. Fler livsmedel som innehåller E-vitamin är också vetegroddar, gröna bladväxter, fullkornsprodukter, ägg, avokado och mjölk.

Vitamin E är viktigt

E-vitamin har flera olika funktioner i kroppen och det behövs en daglig dos för att upprätthålla depåerna. Just E-vitamin är en naturlig antioxidant som hjälper till att hålla fettet i våra kroppar skyddat från oxidation. Detta innebär ett skydd för blodskretsomloppet så att vi minskar risken att drabbas av förkalkningar och blodproppar. Då kommer även mängden syre i blodet att öka och därmed gör vitaminet nytta för cellerna i kroppen. Detta vitamin har även en stärkande effekt på kapillärväggarna varpå nya blodkärl har möjlighet att kunna bildas.

E-vitamin gör också att musklernas syreförsörjning blir bättre samtidigt som det hjälper sår att läka och minskar risken för eventuella ärrbildningar. Man kan säga att E-vitamin är ett skydd för cellerna mot så kallade fria radikaler (skadliga ämnen som finns inne i kroppen).

E-vitamin är också bra för de röda blodkropparna och motverkar olika inflammationer och infektioner. Detta vitamin har även positiva egenskaper för huden genom att det ökar elasticiteten och skyddar mot solens UV-strålning samt jobbar förebyggande mot rynkor. E-vitamin motverkar också leverfläckar. Du behöver även få i dig E-vitamin för att öka A-vitaminets effekt i kroppen samtidigt som det också skyddar dina lungor mot luftföroreningar.

Brist på vitamin E

Det är svårt att påvisa olika symptom som innebär att du eventuellt skulle lida av brist på E-vitamin i kroppen. Brist på detta vitamin kan till exempel innebära muskelsvaghet, ofruktsamhet, hormonella obalanser, problem med matsmältningen, cirkulationssjukdomar, akne, allergier, anemi, benskörhet samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Överdosering

Det är alltid bra att försöka bibehålla en balans när det gäller intaget av E-vitamin. Skulle du överdosera intaget kan det nämligen innebära konsekvenser som visar sig genom olika symptom. Det kan visa sig i form av illamående, diarré och att koagulationsförmågan hos blodet minskar. Därför är det viktigt att vara noga med att inte överdosera E-vitamin under en längre period.

Rekommenderat dagligt intag

Det finns i princip alltid ett rekommenderat dagligt intag för vitaminer som vi behöver få i oss dagligen. Dessa rekommendationer är bra att följa för att undvika eventuell brist på vitaminet och eventuellt överdosering. Beroende på kön och ålder kan behovet öka eller minska med vissa vitaminer. När det gäller just E-vitamin rekommenderas män att få i sig ungefär 10 mg om dagen medan kvinnor behöver få i sig runt 8 mg om dagen. Gravida kvinnor bör däremot få i sig 10 mg om dagen medan ammande kvinnor bör få i sig 11 mg E-vitamin om dagen. Barn har ett dagsbehov på mellan 3 och 7 mg dagligen.