Vitamin K

Bland de vitaminer vi behöver få i oss varje dag för att speciella funktioner i kroppen skall fungera optimalt är K-vitamin nödvändigt. Egentligen är K-vitamin ett samlingsnamn för en rad olika substanser som har en så kallad K-vitamineffekt. Eftersom K-vitamin har en väsentlig roll i blodkoagulationens förmåga kallas K-vitamin också för koagulationsvitamin och det är ett fettlösligt vitamin. Det finns två olika former av K-vitamin. Dessa kallas kort och gott för K1 och K2.

Vitamin K finns i

Det är inte särskilt vanligt att någon råder brist på K-vitamin. Dels beror det på att detta vitamin återfinns i nästan alla livsmedel som finns samtidigt som vi själva bildar en betydande andel K-vitamin (K2) i tarmen. Denna kombination gör att vi mer eller mindre kan räkna med att alltid få i oss dagsbehovet.

Vitamin K1 återfinns i växter medan K2 som sagt produceras av bakterier som finns i tarmen. Många gröna bladgrönsaker är rika källor på vitamin K så som exempelvis spenat, grönkål, brysselkål, broccoli och vitkål. I njure och lever från animaliska livsmedel återfinns K2. Du får även i dig K-vitamin via vissa rapsoljor och jordgubbar.

Vitamin K är viktigt

I och med att K-vitamin är ett fettlösligt vitamin innebär det att det utsöndras långsamt i kroppen och det tas upp lättare om du får i dig vitaminet tillsammans med fett. På grund av att depåerna för K-vitamin är relativt små och omsättningen av vitaminet är relativt stor behöver vi få i oss K-vitamin regelbundet.

K-vitamin är nödvändigt för att skelettet skall kunna byggas upp samt att blodets koagulationsförmåga ska fungera. Du behöver även K-vitamin för att kroppen ska kunna tillverka särskilda proteiner. K-vitamin är också viktigt för benbildningen, immunsystemet och blodkärlen.

De personer som medicineras med Waran kan behöva dra ner på de livsmedel som är källor till K-vitamin. Och de som är äldre kan behöva äta tillskott med vitaminet för att risken att drabbas av lårbensbrott skall minska eftersom K-vitamin binder kalcium till skelettet.

Eftersom nyfödda och små barn inte ska riskera blödningar kan ett tillskott av vitamin K ges ibland. Vanligtvis direkt efter födseln. Bebisar har nämligen inte hunnit få rätt bakterieflora i tarmen varpå K-vitamin inte har hunnit börja tillverkas på egen hand i deras kroppar.

Brist på vitamin K

Att lida brist på K-vitamin är som sagt ovanligt i dag just för att en stor mängd av vitaminet redan bildas i kroppen i tarmen och för att de flesta livsmedel innehåller K-vitamin. Men om du skulle lida av brist på K-vitamin kommer blodets förmåga att koagulera försämras och hos de som är äldre kan, som tidigare nämnts, benskörhet uppstå.

Överdosering

Eftersom depåerna med K-vitamin är relativt små och omsättningen hög behöver vi få i oss K-vitamin varje dag. I dag finns det med andra ord inte några kända fall eller symptom av överdosering av K-vitamin. Dock bör de personer som äter blodförtunnande medel vara noga med intaget av K-vitamin eftersom detta också har en förtunnande effekt på blodet.

Rekommenderat dagligt intag

Det finns i princip ett dagligt rekommenderat intag när det gäller alla vitaminer och ämnen vi behöver stoppa i oss varje dag för att må bra. K-vitamin är inget undantag. Beroende på om du är kvinna eller man och vilken kroppsvikt du har kan behovet variera. Dock brukar det dagliga behovet av K-vitamin räknas ut genom 1 mg per kg du väger. I snitt betyder det att det rekommenderade dagliga intaget av K-vitamin för kvinnor är ungefär 65 mg per dag och för män ligger det rekommenderade dagliga intaget på ca 80 mg om dagen. Men detta kan som sagt variera också.