Vitamin B1 – Tiamin

Kroppen är en fantastisk apparat som egentligen är oerhört fascinerande om du bara tänker på allt du är kapabel till att göra. För att den ska fungera behöver den energi och en hel del olika vitaminer, däribland ett vitamin som kallas för B1 eller tiamin.

Vitamin B1 finns i

Vitamin B1 återfinns i en rad olika livsmedel och det är viktigt att veta att det är en så kallad vattenlöslig vitamin. Detta innebär att när du tillagar och till exempel kokar dina grönsaker så kommer en del av tiaminet att förstöras. Med andra ord kommer halten med vitamin B1 att minska betydligt i tillagad form jämfört med hur hög halten är i råvarorna från början.

Det finns tiamin i de flesta livsmedel vi stoppar i oss. Du får bland annat i dig vitamin B1 när du äter fläskkött, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, vissa nötter och frön, inälvsmat, jäst, spannmål och i berikade spannmålsprodukter så som exempelvis bröd, pasta och flingor.

Något som också kan vara bra att veta är att en del livsmedel också kan bidra till att upptaget av tiamin i kroppen minskar. Några exempel på livsmedel som har denna effekt är kaffe, te, blåbär, svarta vinbär med flera. Till och med nötter kan minska upptaget om de innehåller kalcium och magnesium. Dock kan du se till att du får i dig C-vitaminer samtidigt för att väga upp den effekten.

Vitamin B1 är viktigt

Så varför har vi ett behov av tiamin i kroppen? Jo, vitamin B1 är nödvändigt för att metabolismen ska fungera. Metabolismen är alltså ämnesomsättningen av kolhydrater, fett och proteiner i kroppen. Vitaminen påverkar även cellproduktionen samt bidrar till att vårt hjärta, våra muskler, vår hjärna och våra nerver fungerar som de ska.

Tiamin är också ett vitamin som påverkar vår inlärnings- och uppfattningsförmåga till det bättre. Dessutom hjälper vitaminen till att motverka stress. Vi behöver också få i oss vitamin B1 för att kroppen ska kunna producera röda blodkroppar, hår och hud. Vitamin B1 är också viktig eftersom den reglerar magsäckens saltsyreproduktion vilket i sin tur främjar tarmens peristaltik. Sist men inte minst har vitamin B1 också en positiv inverkan på levern och bukspottskörteln.

Brist på vitamin B1

Det är så klart aldrig bra för kroppen att lida av brist på särskilda vitaminer. Men om det skulle hända att du lider av brist på vitamin B1 kan det vara bra att vara uppmärksam på de symptom som visar sig i samband med vitaminbristen.

Brist på just vitamin B1 brukar visa sig genom att du försämrar din aptit, du känner dig tröttare än vanligt och du får svårt att koncentrera dig. Du kan också få svårt att komma ihåg saker. Även matsmältningsproblem kan förekomma likasom hudbesvär. Andra relativt vanligt förekommande besvär vid större brist på vitamin B1 är inflammation i nerverna, ryggskott, ischias och problem med hjärtfunktionen. Om du lider av brist på tiamin under en längre tid kan även beriberi uppstå.

I dag är det ovanligt att människor lider av brist på vitamin B1. Dock finns det en grupp med människor som ligger i riskzonen för brist på tiamin. Denna grupp människor är långvarigt alkoholberoende personer. Anledningen är för att de genom sitt beroende behöver få i sig mer tiamin på samma gång som de inte längre har lika bra förmåga att fånga upp vitaminen. Förutom alkoholister kan också rökare, personer med diabetes och kvinnor som ammar sina barn lida av brist på vitamin B1 oftare än andra.

Överdosera vitamin B1

Vanligtvis brukar det finnas ett rekommenderat intag av vitaminer och hur mycket vi ska få i oss av olika ämnen varje dag för att kroppen ska kunna fungera optimalt. Det brukar också finnas vissa risker och symptom som visar sig i samband med överdosering. Men när det gäller just överdosering av vitamin B1 finns det inte några kända symptom. Skulle du få i dig för mycket av vitamin B1 kommer det eventuella överskottet istället att utsöndras tillsammans med urinen. Med andra ord behöver du inte oroa dig för att du skulle få i dig för mycket tiamin.

Rekommenderat dagligt intag

När det gäller tiamin och vår kropp så finns det kapacitet för kroppen att lagra runt 30 milligram av vitamin B1. Ungefär hälften av förrådet återfinns i dina muskler medan den andra hälften fördelas mellan hjärtat, levern och njurarna. Det rekommenderade dagliga intaget av tiamin varierar mellan män, kvinnor, barn och gravida/ammande kvinnor. Ett barn rekommenderas att få i sig mellan 0.3 – 1 milligram per dag. Kvinnor rekommenderas att få i sig mellan 1 – 1.1 milligram om dagen medan gravida och ammande kvinnor rekommenderas att få i sig runt 1.5 – 1.6 milligram om dagen. För män rekommenderas att de får i sig mellan 1.1 – 1.4 milligram vitamin B1 om dagen.​