Vitamin B7 – Biotin

I gruppen med vattenlösliga B-vitaminer finns det bland annat en som heter vitamin B7. Liksom de andra B-vitaminerna är även vitamin B7 ett livsnödvändigt vitamin som du måste få i dig varje dag för att din kropps olika funktioner skall kunna fungera optimalt. Du kan även höra talas om vitamin B7 som biotin och vitamin H.

I och med att vitamin B7 är ett vattenlösligt vitamin innebär det att en viss andel av vitaminet kommer att förstöras i samband med att du tillagar råvaror genom uppvärmning och kokning. Men i och med att det finns biotin i de flesta livsmedel kan du vara relativt säker på att du får i dig tillräckligt mycket vitamin B7. Därmed är det väldigt ovanligt med brist på biotin i dag.

Vitamin B7 finns i

Vitamin B7 finns som sagt i mer eller mindre alla livsmedel och därmed får du i dig biotin genom i princip allt du stoppar i dig. Källor där du får i dig mycket av vitamin B7 är till exempel inälvsmat så som lever men även övrigt kött är rikt på biotin. Även fisk innehåller en hel del vitamin B7 och likaså ägg. Havremjöl, sojabönor, frön och nötter är också bra att äta för att du ska öka ditt intag av vitamin B7.

Du får inte bara i dig biotin genom maten du äter. Vi tillverkar nämligen vitamin B7 i kroppen på egen hand också i tarmen med hjälp av våra tarmbakterier. Dock är det fortfarande viktigt att du får i dig en daglig dos vitamin B7 utöver det tarmbakterierna producerar själv.

Vitamin B7 är viktigt

Biotin kan som sagt också kallas för vitamin H och liksom de flesta andra vitaminer fyller även denna flera funktioner. Bland annat har vitamin B7 en positiv effekt på håret, huden och naglarna. På grund av detta väljer vissa att äta tabletter med biotin för att håret ska få bättre liv och glans. Men det är inte bara till det yttre som vitamin B7 behövs dagligen. Även inuti kroppen är biotin livsnödvändigt. Vitaminet behövs för ämnesomsättningen och immunförsvaret. Andra funktioner som också kräver biotin för att fungera är energiomsättningen och nervsystemet. Även omsättningen av kolhydrater, fett och proteiner är i behov av vitamin B7. Dessutom hjälper biotin till att frigöra insulin samt hålla ett jämnt blodsocker. Med andra ord behöver vi vår dagliga dos vitamin B7 för att kunna fungera och må bra varje dag.

Brist på vitamin B7

Biotin finns alltså i praktiskt taget alla typer av livsmedel. På grund av detta är brist på vitamin B7 i dag ett väldigt ovanligt tillstånd. Dock kan det trots det förekomma emellanåt och då finns det flera olika symptom som skvallrar om vitaminbristen. Du kan bland annat lida av dålig aptit, känna dig väldigt trött, lite deprimerad, du kan hallucinera, lida av illamående och blodbrist (anemi), få panik och känna smärtor i muskler, du får torr hud och håret kan börja falla av. Det kan också leda till att du blir överkänslig vid beröring.

Överdosering

I dagsläget finns det inte några kända symptom som tyder på överdosering av vitamin B7. I och med att biotin är ett vattenlösligt vitamin brukar det överskott som finns i kroppen utsöndras med urinen. Dock är det som vanlig alltid bra att hålla en viss balans för intaget så att du varken lider brist eller får i dig för mycket av det. Lagom brukar vara bäst när det gäller det mesta.

Rekommenderat dagligt intag

Det brukar vanligtvis finnas ett rekommenderat dagligt intag av olika vitaminer som vi behöver få i oss varje dag för att kroppen skall kunna fungera optimalt. Dessa rekommenderade intag brukar vara lite olika mellan män, kvinnor, gravida och ammande kvinnor och barn. När det gäller just vitamin B7 finns det däremot inte några rekommenderade dagliga intag i Norden. Dock brukar det finnas riktlinjer som visar att om du bara äter en varierad kost så kommer du att få i dig runt 40 mikrogram biotin varje dag. Eftersom detta vitamin återfinns i mer eller mindre alla livsmedel kommer du att kunna täcka dagsbehovet bara genom att äta en blandad kost.