Vitamin D

Ett livsviktigt vitamin som vår kropp är beroende av är vitamin D. Detta vitamin är fettlösligt och är indelat i två former som helt enkelt kallas för vitamin D2 och D3. Liksom övriga vitaminer som kroppen kräver varje dag för att fungera optimalt kräver den vitamin D.

Kroppen bildar bland annat vitamin D på egen hand då den utsätts för sol. Och då räcker mellan 15 minuter till 30 minuters exponering för att täcka dagsbehovet under sommarmånaderna. Men det finns även fler källor till vitamin D.

Vitamin D finns i

Om du ska få i dig vitamin D via kosten gäller det att äta mycket fet fisk samt ägg och kött. Sedan finns det ytterligare livsmedel som är berikade med D-vitamin i dag. Och detta vitamin finns som sagt i två olika former. Vitamin D3 är den som bildas då huden exponeras för sol och det är också denna form du får i dig genom bland annat fet fisk, mejeriprodukter och lever.

Den andra formen är vitamin D2 och den kan du enbart få i dig genom kosten. Detta vitamin återfinns i livsmedel så som olika svampar (typ kantareller) och vissa alger. Men eftersom det kan vara svårt att få i sig hela det rekommenderade dagliga intaget på grund av att du exempelvis inte har en helt balanserad kost kan du behöva komplettera kosten med tillskott av D-vitamin under de mörka höst- och vintermånaderna.

Vitamin D är viktigt

I och med att D-vitamin är så oerhört viktigt för att flera funktioner i kroppen ska fungera korrekt bör du försöka tillgodose ditt dagsbehov. Eftersom det finns två olika former av vitamin D, (D2 och D3) har de olika effekter i kroppen. Och av dessa två vitaminer är D3 den viktigaste för kroppen.

När du stoppar i dig livsmedel som innehåller D2 och D3 kommer vitaminet att omformas av levern och njurarna så att det kan lagras i kroppens skelettmuskulatur och fettvävnaderna. Just vitamin D behöver kroppen bland annat för cellernas tillväxt och vårt nervsystem. Även skelettet är i behov av vitamin D på grund av att vitaminet hjälper till att reglera kalkbalansen vilket i sin tur motverkar både karies och benskörhet.

D-vitamin är även med och motverkar hjärt- och kärlsjukdomar liksom muskelsvaghet. Huden och håret behöver också D-vitamin eftersom det har effekt på eksem, akne och psoriasis. D-vitamin är också bra för vårt immunförsvar samtidigt som det gör oss piggare och minskar risken för depression. Du behöver även få i dig D-vitamin för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium och fosfor i tarmen. Vitamin D hjälper också kroppen att ta upp mineraler samtidigt som vitaminet påverkar hormonbalansen och fertiliteten.

Brist på vitamin D

Eftersom Sverige är ett land då hösten och vinterns mörker belägger i princip halva året är det inte helt ovanligt med brist på D-vitamin. Och bristen på detta vitamin märks på grund av flera olika symptom och sjukdomar som forskarna upptäcker i samband med vitaminbristen.

Lider du av mindre brist på D-vitamin kan du märka det genom att du noterar trötthet och smärtor i händer, armar och fötter. Du kan även drabbas av autoimmuna sjukdomar vid brist. Likaså kan det innebära att du exempelvis blir deprimerad, drabbas av benskörhet, känner dig lättretad, du får hudsjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och led- och muskelvärk.

Skulle du lida av stor D-vitaminbrist kan det dessvärre innebär att ditt skelett mjukas upp och du drabbas av rakit. Denna sjukdom kallades tidigare för engelska sjukan. Detta innebär att du inte har tillräckligt med lagring av just kalcium och fosfat i din benstomme.

Överdosering

Det är inte bara dåligt att få i sig för lite D-vitamin. Även överdosering av vitaminet har konsekvenser som inte innebär några positiva effekter på kroppen. Det finns vissa symptom som du kan vara uppmärksam på som beror på att du överdoserar D-vitamin

Några exempel på sådana symptom är att du känner dig illamående och får en sämre aptit. Det innebär också att du får alldeles för höga mängder kalcium i blodet som kan bidra till njurskador. Dina njurar och lungor kan nämligen förkalkas vid ett alldeles för hög intag av vitamin D.

Rekommenderat dagligt intag

Precis som för andra vitaminer finns det också ett rekommenderat daglig intag när det gäller D-vitamin. Alla ska försöka få i sig en daglig dos om 10 mikrogram av D-vitamin varje dag. Äldre personer ska till och med öka intaget ännu mer.

De som är gravida, äldre och veganer ska vara noga med att uppmärksamma symptom på vitaminbrist och eventuellt till och med äta tillskott med D-vitamin. Mindre barn som inte ska vara i solen kan också få D-droppar med vitaminet för att de ska få i sig tillräckligt för sin hälsa.