Vitamin B6 – Pyridoxin

Ett av de vitaminer som ingår i gruppen med olika B-vitaminer är vitamin B6 som även kallas för pyridoxin. Dock är just vitamin B6 – pyridoxin ett samlingsnamn som rymmer flera olika ämnen. Dessa ämnen är pyridoxin, pyridoxamin och pyridoxal. Precis som de andra B-vitaminerna är också denna variant vattenlöslig och livsnödvändig för att kroppen ska kunna fungera.

Vitamin B6 finns i

Om du bara sköter din kost så kan du räkna med att du får i dig ditt dagsbehov med vitamin B6 varje dag. Den här vitaminen finns nämligen likt de övriga B-vitaminerna i de allra flesta livsmedel som finns. Du får i dig mycket vitamin B6 genom animaliska livsmedel så som inälvsmat, kött, fågel, korv och ägg. Andra råvaror som innehåller mycket pyridoxin är potatis, berikade flingor och bröd, vetegroddar, torrjäst, fröer och nötter, baljväxter, vetekli, frukt och fullkornsprodukter.

Med andra ord finns det flera källor där du kan få i dig ordentligt med vitamin B6 dagligen bara genom att du vidhåller en allsidig kost.

Vitamin B6 är viktigt

Vitamin B6 har inte bara en enda funktion i kroppen utan den sköter flera olika saker. Till att börja med behöver kroppen den här vitaminen för att kunna omvandla aminosyror och kolhydrater. Dessutom hjälper vitamin B6 nerverna att fungera som de ska. Likaså påverkar det immunsystemet och huden som är i behov av vitaminet. Vitamin B6 är också nödvändigt för att nya röda blodkroppar ska kunna bildas samt när glykogen ska kunna omvandlas och bli glukos.

Depåerna med vitamin B6 i kroppen är små och den största andelen av vitaminet finns i levern, hjärtat och njurarna. Detta vitamin behövs alltså för att flera olika nödvändiga händelseförlopp ska kunna äga rum inne i kroppen så att vi mår bra.

Brist på vitamin B6

I och med att vitamin B6 finns i de allra flesta livsmedel som finns är det väldigt sällsynt att lida brist på vitamin B6. Men det kan trots allt ske och då är det ofta i samband med att du lider brist på flera B-vitaminer samtidigt och du ska ha lidit av vitaminbristen under en längre tid. De symptom du kan hålla utkik efter är om du drabbas av infektioner och inflammationer eller till och med drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och nervsjukdomar.

Andra symptom på vitaminbrist av det här slaget kan vara sömnproblem, du känner dig lättretad, märker av hudförändringar, lider av blodbrist (anemi), depression och ibland till och med förändrad hjärnaktivitet. Med andra ord är vitamin B6 oerhört viktig för att kroppen ska kunna fungera optimalt.

Överdosering

Eftersom vitamin B6 är ett vattenlösligt vitamin som dessutom finns i väldigt små depåer i kroppen är det relativt svårt att kunna överdosera den. Särskilt med tanke på att överflödet som inte behövs brukar utsöndras i samband med urintömning. Skulle du däremot överdosera vitamin B6 under en längre period med över 200 mg/dag kommer du att påverka sömnen negativt eftersom drömaktiviteten ökar kraftigt. Överdosering av vitamin B6 kan också leda till att fettförbränningen försämras samt att du kan drabbas av nervskador.

Rekommenderat dagligt intag

För att du ska kunna ha vissa riktlinjer för hur mycket vitamin B6 du ska få i dig varje dag finns det ett rekommenderat dagligt intag som du kan förhålla dig till. Beroende på om du är man, kvinna eller barn och hur gammal du är kan det variera hur mycket vitamin du behöver. Dock ska du inte få i dig mer än 200 mg om dagen då du som sagt riskerar att överdosera intaget.

I regel bör män försöka få i sig mellan 1.2 – 1.5 mg per dag medan kvinnor behöver mellan 1.1 – 1.2 mg vitamin B6 om dagen. För gravida och ammande kvinnor ökar behovet till cirka 1.4 respektive 1.5 mg per dag. Barn bör hålla sig till att få i sig mellan 0.3 – 1.1 mg per dag.

Det har visat sig en enligt vissa rapporter att en del kvinnor som äter p-piller kan behöva få i sig en större mängd vitamin B6 än de som inte äter detta preventivmedel.