Vitamin B2 – Riboflavin

Det finns som bekant inte bara en enda vitamin B utan det finns flera olika. Gruppen med olika B-vitaminer har olika funktioner i kroppen och är därför viktiga på olika sätt. Däribland har du vitamin B2 som även kallas för riboflavin.

Vitamin B2 finns i

Precis som de flesta andra vitaminer får du i dig din dos med vitamin B2 via en rad olika livsmedel. Just riboflavin hittar du i livsmedel från djurriket som innehåller mycket protein så som inälvsmat (lever och njure i synnerhet), kött, fågel och korv. Även vetegroddar, svamp, sojabönor, baljväxter och spannmål innehåller riboflavin. Du får också i dig vitamin B2 när du äter eller dricker mjölkprodukter så som exempelvis mjölk, filmjölk, yoghurt och liknande. Med andra ord finns den här vattenlösliga vitaminen i de flesta livsmedel så att du får i dig den varje dag.

Vitamin B2 är viktigt

Vitamin B2 kan förutom riboflavin kallas för vitamin G och den är viktig för att flera olika funktioner ska fungera i kroppen. Till att börja med har riboflavin en central roll när det gäller cellernas energiproduktion. Likaså behövs vitamin B2 för att förbränna fett, kolhydrater och protein.

För att huden, håret, naglarna, ögonen och nervsystemet ska fungera optimalt samt för att röda blodkroppar ska kunna produceras normalt är också vitamin B2 en viktig aktör. Riboflavin behövs också för att fleromättade fettsyror och flera olika viktiga hormoner skall kunna produceras i kroppen. Vitamin B2 är också med och aktiverar samt stödjer en rad olika näringsämnen för att de ska klara av sina uppgifter i kroppen. Exempel på sådana är vitamin B3, K-vitamin och folsyra.

Ännu en gång då vitamin B2 innehar en väsentlig funktion i kroppen är då gifter och läkemedel ska brytas ner i levern. Med andra ord är riboflavin en antioxidant som till och med är en av de viktigaste. Därför är det viktigt att du får i dig ordentligt med riboflavin.

Brist på vitamin B2

Som du säkert har förstått behöver kroppen vitamin B2 för att kunna fungera optimalt. Skulle du däremot inte få i dig tillräckligt mycket riboflavin kommer det att yttra sig på lite olika sätt som bör uppmärksammas. Ett vanligt symptom på att du lider brist på vitamin B2 är att du får sprickor i mungiporna. Det kan även visa sig som slemhinne- och hudförändringar, irriterade ögon, svaga muskler, lila och smärtande tunga, ljuskänslighet, mental apati och huvudvärk. Vid brist på riboflavin finns det tabletter med vitamin B2 att köpa.

Överdosering

Det är ju så klart aldrig bra att överdosera någonting oavsett om det är vitaminer, godis eller någonting annat heller för den delen. Dock är det inte säkert att allt innebär olika svåra konsekvenser för kroppen. När det gäller just vitamin B2 finns det faktiskt inte några kända symptom på överdosering. Men som vanligt kan du försöka tänka att lagom är bäst.

Rekommenderat dagligt intag

För att må bra gäller det att få i sig en viss mängd riboflavin varje dag och hur mycket du behöver varierar mellan ålder, kön och vikt. För kvinnor kan det rekommenderade intaget också variera mellan om de är gravida eller ammande. Vanligtvis behöver kvinnor få i sig mellan 1.2 – 1.3 milligram per dag. Gravida kvinnor behöver däremot få i sig ungefär 1.6 milligram om dagen medan ammande kvinnor bör få i sig runt 1.7 milligram per dag. Barn rekommenderas få i sig mellan 0.5 – 1.1 milligram per dag medan män rekommenderas att inta mellan 1.3 – 1.7 milligram vitamin B2 per dag.

En annan sak som kan vara värt att tänka på är att koppar, zink och järn kan ha en viss effekt på så sätt att det gör att kroppen inte tar upp lika mycket vitamin B2. Dessutom är detta som sagt ett B-vitamin vilket betyder att den är vattenlöslig. Alltså kommer en del av vitamin B2 förstöras i råvarorna när du tillagar dessa genom uppvärmning så som kokning. Dock finns det fortfarande kvar en betydande andel vitamin B2 i maten trots detta och eftersom det finns riboflavin i så många olika livsmedel kommer du att få i dig ditt dagliga rekommenderade intag så länge du vidhåller en balanserad regelbunden kost.